Iráni mindennapok, perzsa történetek

11 napos kalandozás virágzó rózsakertek és napérlelte gránátalmák világában Iszfahántól Perszepoliszig

11 nap / min. 20 fő

A jelenlegi helyzet okozta bizonytalanságok miatt az utat
2022. áprilisára
szervezzük át. A pontos időpont és az ár frissítése előkészület alatt áll. Addig is örömmel vesszük érdeklődésedet, és szívesen tájékoztatunk a részletekről, ha a jobb oldalon lévő "Érdekel" gomb megnyomásával és elérhetőséged megadásával lehetőséget adsz nekünk erre.

Az Agra utazóinak és munkatársainak szívében egyaránt különleges helyet foglal el Irán. 22 évvel ezelőtt, egy ma már szinte elképzelhetetlen úton találkoztunk először Közép-Ázsia legmeghatározóbb országával, és a világ - bármilyen összehasonlításban - legbarátságosabb lakóival. Mégis látjuk, milyen szívszorító az a nyugati kulturális ellenszél, ami az átlag iráni ember hétköznapjait is áthatja. Ezért is egyedülálló, hogy immár bő két évtizede, hiteles csoportvezetőkkel tudjuk beavatni utazóinkat a mai perzsáknak a viszontagságok ellenére is nyugodt mindennapjaiba, Teherán, Iszfahán, és Shirái csodás világába. Együtt nevethetünk és sírhatunk a helybéli lányokkal Háfíz síremlékénél, és megismerhetjük a zoroasztriánusok titkait is. Bejárhatjuk a sivatagokat, ókori birodalmi központokat, a Selyemút legkevésbé ismert állomásait is. Szeretjük Iránt és féltve őrizzük a veletek ás általatok felépített kulturális hidakat.

1-2. nap: Elutazás Budapestről

Délutáni indulással Iránba repülünk. Teheránba másnap hajnalban érkezünk meg. A szállodában rövid pihenő és a reggeli után megkezdjük városnéző túránkat. Először a Grand bazár hatalmas labirintusába megyünk. Nemcsak Iránban a legnagyobb, hanem az egész világon. Ebéd után a Nemzeti Múzeumot látogatjuk meg, ahol Irán iszlám előtti rendkívül gazdag történelmét ismerhetjük meg. A nap utolsó történelmi sétája a Qajar dinasztiáról fog szólni a Golesztan Palotában. Szállás: Teherán.

3. nap: Teherán: emlékek és mindennapok egy iráni metropoliszban

Reggeli után észak felé vesszük az irányt, és útba ejtjük a háromszintes modern Tabiat hidat. A nap hátralevő részében két impozáns palotakomplexumot is meglátogatunk. A Saad Abad es a Niavaran királyi palota épületei a Qajar és az utolsó királyi dinasztia, a Pahlavik örökségét mutatják be. Este felsétálunk a Darband hegy lábához, ami ilyenkor megtelik élettel. Ebben a varázslatos környezetben fogyasztjuk el vacsoránkat. Szállás: Teherán.

4. nap: Teherán – Kashan: Allah rózsái – perzsa kertek

Reggel mielőtt elhagyjuk Teheránt, megállunk a híres szabadság tornya előtt. Megnézzük az Imam Khomeini mauzóleumot is, majd dél felé indulunk. Kashan sivatagi oázisváros történelmi emlékei mellett az évente megrendezett rózsaszüretről is híres. A lepárló üzemekben megmutatják nekünk, hogyan készül az igazi rózsa és jázmin parfüm, valamint a rózsavíz. Szállás: Kashan.

5. nap: Natanz – Iszfahán: szúfik – örmények – vízipipázó irániak vendégségében

A napot a 19. század polgári építészetének egyik gyöngyszemével kezdjük: betekintés a perzsa kereskedővilág mindennapjaiba, látogatás a Tabatabai család rezidenciáján. Majd a Zagrosz-hegység hófedte csúcsai mentén Iszfahánba, Irán talán leggyönyörűbb városába utazunk! Megnézzük a Vank katedrális lenyűgöző freskóit, majd séta következik Iszfahán romantikus középkori hídjain. Esti fényeiben pillantjuk meg először a világ egyik legcsodálatosabb terét. Szállás: Iszfahán.

6. nap: Iszfahán: egész napos barangolás a középkori iszlám építészet remekművei között

Egy páratlan nap Iszfahánban: lenyűgöző paloták, mecsetek, színes mozaikcsempék, arany kupolák, faragott minaretek világában. Nagy Abbász egykori fővárosa elvarázsolja az utazót: Negyvenoszlopos Palota, a Főtér, az Ali Qapu palota, az Imám Mecset és a Sejkh Lotfollah mecset. Szállás: Iszfahán.

7. nap: Iszfahán – Varzaneh – Jazd: sivatagi utazás karavánok nyomdokain – fehér csadoros asszonyok vendégségében

Reggeli után Jazd felé vesszük az irányt. Első megállónk Varzaneh sivatagi városkája: Irán legszebb homokdűnéi helyenként a 60 méteres magasságot is elérik. Varzaneh külön érdekessége, hogy a helyi asszonyok Iránban egyedül itt viselnek fehér csadort. Sétát teszünk a bájos kisvárosban, meglátogatjuk nevezetességeit, majd megtekintünk egy hagyományos szövőmanufaktúrát. Sivatagi utakon, zord sziklatömbök és hegycsúcsok mentén, holdbéli tájakon folytatjuk utunkat Jazd irányába, estére érjük el az oázisvárost. Szállás: Jazd.

8. nap: Jazd: egy nap a tűzimádók oázisvárosában

Egész napos program Jazdban, a „tűzimádók” városában! Reggel felkeressük a zoroasztriánus temetőhegyet a Hallgatás tornyaival, majd látogatást teszünk egy ma is működő tűztemplomban: egy 1500 év óta égő láng előtt imádkozhatunk. Óvárosi barangolás következik: séta a régi városnegyed agyagtégla sikátoraiban, széltornyok tövében, majd látogatás a türkiz mozaikcsempékkel díszített Péntek Mecsetben. Késő délután vásárlási lehetőség az ódon bazárban, teázás és ismerkedés a híres jazdi édességekkel. Szállás: Jazd.

9. nap: Jazd – Paszargadai – Síráz: Nagy Kürosz – Szádi és Háfiz városaiban

Reggel Síráz felé vesszük az irányt. Útközben megálló Paszargadaiban: lerójuk tiszteletünket a birodalomalapító Nagy Kürosz sírjánál. Az esti imára érünk a rózsaligetek és a költők városába, Sírázba, melynek fényei először a 18. századi Korán kapuból nézve tárulnak elénk. Szállás: Síráz.

10. nap: Perszepolisz és Náqs-e Rosztám: látni az Óperzsa Birodalom világörökségeit

Ma Perszepoliszba, az egykori Óperzsa Birodalom szívébe látogatunk, és monumentális oszlopok, díszes paloták és templomok romjai között barangolunk. Innen Náqs-e Rosztámba utazunk: királysírok és szikladomborművek lélegzetelállító együttese tárul elénk. Késő délután térünk vissza Sírázba, hogy naplementekor érkezzünk a misztikus, faragott spiráloszlopairól híres Vakil mecsetbe. A leghíresebb perzsa költő, Háfiz síremlékéhez zarándokolva zárjuk a napot és iráni kalandjainkat. Késő éjjel transzfer a repülőtérre.

11. nap: Síráz – Budapest: Hazautazás

A kora hajnali órákban hazarepülünk.