Jordánia: őszi utazás Petrába

10 nap Bibliai földeken Ammantól a nabateusok rózsaszín városáig

10 nap / min. 20 fő

A jelenlegi helyzet okozta bizonytalanságok miatt az utat
2021. novemberére
szervezzük át. A pontos időpont és az ár frissítése előkészület alatt áll. Addig is örömmel vesszük érdeklődésedet, és szívesen tájékoztatunk a részletekről, ha a bal oldalon lévő "Érdekel" gomb megnyomásával és elérhetőséged megadásával lehetőséget adsz nekünk erre.

Aligha van nyugati utazó, akit ne nyűgözne le az ősi Hásimita dinasztia uralma alatt álló fiatal királyság: Jordánia. A múlt és a jelen, a romjaiban is lenyűgöző ókor és (az olykor viharos) modern történelem találkozása közel-keleti mércével egyedülálló, mondhatni harmonikus nyugalmat eredményezett. Így akár a rejtélyes nabateusok nyomait járjuk be Petra romvárosában, akár Ammán – ebben is uralkodóira hasonlít – egyszerre ősi és mégis modern városában sétálunk, akár a Wadi Rum vörös sivatagának beduinjainál kávézva vendégeskedünk, vagy a Holt-tenger modern fürdőhelyein élvezzük a kényelmet (bármelyiket súlyos hiba volna kihagynunk ezek közül!), mindenhol igazi keleti vendégszeretet és kellem leng körbe minket: a “békebeli” nagy utazások hangulata.

1-2. nap: Irány Arábia!

Délutáni indulással Budapestről Jordániába repülünk, érkezés Ammánba késő este. Másnap reggeli után megkezdjük a dombokra épült, völgyekkel tagolt, évezredes történelemmel bíró, bájos jordán főváros felfedezését. Római, bizánci és muszlim korok emlékeit vesszük sorba: olyan kiváló látványosságok várnak ránk, mint a várost őrző Citadella, vagy a Nemzeti Régészeti Múzeum, a 2. században épült, 6000 férőhelyes római színház, az óváros bazárja és a King Abdullah mecset. Szállás: Amman

3. nap: Erődök a sivatag mélyén

Ma az iszlám első uralkodói, az Omajjád kalifák rejtett várainak felkutatására indulunk. Kietlen homok- és kősivatagon keresztül érjük el a 7. században épült, romantikus erődromokat. Kharraneh és Qasr Amra falai a korai iszlám építészet remek példáival szolgálnak, utóbbiban egyedülálló, színes, emberalakos (!) freskókban is gyönyörködhetünk. Ezután Azraq oázisába látogatunk és megtekintjük fekete bazalterődjét, mely az 1917-es arab felkelés idején Arábiai Lawrence főhadiszállásául is szolgált. Ha időnk engedi, felkeressük még a nabateus idők óta létező sivatagi városromot, Umm el-Jimalt is a szíriai határ mellett. Szállás: Amman

4. nap: Mit adtak nekünk a rómaiak?

Az ókori Dekapolisz, a tíz legnagyobb közel-keleti kereskedőváros egyik legépebben megmaradt tagjában Jerashban kezdjük a napot. A Római Birodalom letűnt emlékeit idéző romterületen bejárjuk az antik oszlopokkal, diadalívekkel díszített egykori főutat, a cardo maximust, felkeressük színházait és templomait, majd Ajloun irányába utazunk tovább. Itt egy hegytetőn áll az a Szaladinhoz is köthető 12. századi sziklaerőd, mely a Damaszkuszból Egyiptomba vezető utat volt hivatva ellenőrizni. Végül Umm Qais-ba, a bibliai Gadara városába látogatunk. Jézus egyik csodatevésének színhelyéről, az egykor költők és filozófusok otthonául szolgáló görög-római város romjai mellől gyönyörködünk a Galileai-tó és a Golán-fennsík látványában. Szállás: Amman

5. nap: Pillantás az Ígéret földjére és a Szentföld mozaikja

Reggel délnek vesszük az irányt! Bibliai vidékeken vágunk keresztül, Moáb és Edom földjén járunk. Első megállónk a Nebo-hegy, ahonnan a legenda szerint Mózes megpillanthatta az Igéret földjét. A hegyről lélegzetelállító kilátás nyílik a Holt-tengerre, és tiszta időben, néha még Jeruzsálem aranykupolái is látszanak. Madaba 3500 éves városkája következik, melynek bazilikájában megcsodáljuk a 6. századi Szentföld mintegy kétmillió színes mozaik-darabból kirakott térképét. Utunkat a keresztes háborúk komor emlékével, Kerak 1142 ben épült lovagvárának megtekintésével folytatjuk, majd estére érkezünk Petra ősi városába. Szállás: Petra

6. nap: Petra – a nabateus birodalom sziklába vájt kapuja

Egy egész napot szánunk a titokzatos nabateusok egykori birodalmi fővárosának felfedezésére. A rózsaszín és sötétvörös homokkő-formációkat és épületeket egy szűk kanyonon, a Siq-en keresztül közelítjük meg, majd innen, a lenyűgöző Kincstártól indulunk tovább. Nabateus, római és bizánci romok, templomok és temetkezési helyek várnak ránk, míg a kitartóbbak felkapaszkodhatnak a környező sziklák ormaira is, egészen a soha be nem fejezett „Kolostorig”. Szállás: Petra

7. nap: Wadi Rum: a sivatag vöröse

Délelőtt meglátogatunk egy igazi különlegességet, Beidha közel 9000 esztendős, rekonstruált neolitikus települését, majd „Kis Petra”, azaz Siq el-Barid kerül sorra, egy újabb csodás homokkő szurdok, sziklába vájt temetkezési helyekkel és templomokkal. Ezután a méltán világhírű Wadi Rum marsbéli sivataga következik. Terepjárókkal vetjük be magunkat a vörös kanyonokkal és sziklákkal szabdalt homokrengetegbe. Éjszakánkat itt, millió szikrázó csillag alatt, beduinokkal, sátortáborban töltjük. Szállás: Wadi Rum

8. nap: Main forrásainál, a Jordán partján és Szodoma romjai között

A sivatagi napfelkelte után a Hammamat Ma’in szurdok hévízforrásaihoz látogatunk. A Holt-tenger vidékének leghíresebb hőforrásai itt vízesés formájában is megmutatkoznak. A Wadi Mujib peremén fakadó gyógyvizek kedvező hatását már évezredek óta ismerik és használják a helyiek. Mi is így teszünk: megpihenünk és élvezzük a mintegy száz, ásványi anyagokban gazdag forrás gyógyhatását. Délután újfent bibliai tájakat és korfordító eseményeket idézünk fel. Elsőként a Jordán folyó azon szakaszát keressük fel, melyet a hagyomány Jézus megkeresztelésének helyszíneként tart számon. Innen ószövetségi vidékekre indulunk. Az utóbbi évek komoly régészeti szenzációjának számított a Tell El Hammam környéki ásatások híre, ahol egy ókori óriásváros maradványaira bukkantak. A szakértők jó része hajlik rá, hogy a romokat a bűnös Szodomával azonosítsa. Izgalmas kulturális kalandnak ígérkezik – feltéve, hogy a helyi törzs rendezi vitáját a királlyal, és beenged látogatókat a területére. Szállás: Hammamat Ma’in

9-10. nap: A Holt-tengerből Budapestre

Egyetlen jordániai programból sem hiányozhat a Holt-tenger, természetesen mi is felkeressük. A 400 méterrel a tenger szintje alatt fekvő tenger a földfelszín legmélyebb pontján fekszik, sótartalma 30%-os. Pihenünk, lebegünk a vízen, sókristályokat fotózunk, majd egy különleges program következik (opcionális): ellátogatunk a rendkívül hangulatos, minden ízében közel-keleti Al Salt városkába. A hegyekre és völgyekre épített kisváros fénykorát a 16. és 19. század között élte, s az akkori idők hangulatát mindmáig sikerült megőriznie. Remek építészeti megoldások, több száz esztendős múzeumházak, mecsetek és templomok várnak ránk. Visszautazunk Ammánba, ahol eltöltünk még egy éjszakát, majd másnap kora reggel utazunk haza Budapestre