Fasilidas császár és utódai kétszáz éven át bővítették az egyedülálló palotanegyedet Gondar városában, Etiópia magas hegyei között
„A hit hegyeket mozgat” – olykor szó szerint! Etiópia északi hegyei között, mintegy 2500 méter magasan, az „Új Jeruzsálemben” tizenegy lenyűgöző templom várja a zarándokokat és az utazókat, amiket nem emberi kéz emelt – de emberi kéz vésett a sziklákba…
Új Jeruzsálem templomai a sziklák mélyén – Bodó Gábor fényképe
Hogy pontosan mi ütött, jó 800 esztendővel ezelőtt, a Zagwe dinasztia dicső uralkodójába – akit Gebre Mesqel Lalibela néven tisztel a történetírás, – aminek hatására úgy döntött, hogy nem felépítteti, hanem inkább kőbe véseti ezeket, az Úr dicsőségét hirdető monumentális építményeket, alighanem örökre rejtély marad. Mindenesetre az ötlet első ránézésre annyira ellentmond a paraszti józanésznek, ugyanakkor a végeredmény olyan lélekemelő és szinte földöntúlian csodálatos lett, hogy az ember önkéntelenül is hajlik rá, hogy igazat adjon a királyról született szentéletrajz állításainak, és leginkább a Gondviselés különös, isteni sugalmazását sejtse e képtelennek tűnő ötlet hátterében.
Ámde, mint oly sok rendkívüli építmény esetében, ezt az eredetet sem lehet alternatív magyarázatok nélkül hagyni. Így vannak aránylag komolyan vehető történészek, akik – legalábbis egy részüknél – pár évszázaddal későbbi, míg mások akár fél évezreddel korábbi eredet mellett érvelnek. (Monolit, azaz egyetlen kőből faragott építményekről lévén szó, a habarcs vizsgálata sem segít…) S persze vannak, akik e mögött is az örök ezoterikus szürke eminenciás templomos lovagok kezét – vagy épp az UFO-k tetszőleges végtagjait – sejtik a háttérben.
Mindenesetre bárhogy is legyen, a legenda szerint egyértelműen komoly vallásos motiváció állt a szent király döntése mögött. A hagyomány úgy tartja, hogy Lalibela maga eljutott egykor egy jeruzsálemi zarándoklatra, így őt is mélyen megrázta, hogy a város 1187-ben elesett a félelmetes Szaladin csapatainak rohama alatt. Ezért úgy döntött, hogy – ekkor már 900(!) éve keresztény népe számára – felépíti az Új Jeruzsálemet, ami egyben méltó királyi székhely lesz számára is.
Biete Medhane Alem - „Világ Megváltójának Háza" – Bodó Gábor fényképe
Három csokorban, tizenegy sziklacsoda készült el, melyeket egytől egyig az anyakőzetbe véstek: mikor megérkezik hozzájuk a látogató, épp a mennyezet tetejével egy vonalban van a talpa, s az előtte feltáruló sziklagödör közepén látja meg a templomot, amihez alászállni igyekszik. Északon többek között a Biete Medhane Alem (avagy a „Világ Megváltójának Háza”) és a Biete Maryam (azaz „Mária Háza”), míg Keleten Biete Gabriel-Rufael („Gábriel és Raphael háza”), Biete Lehem (Bethlehem avagy a „Kenyér Háza”), valamint további szentek és a Szent Kereszt templomai találhatóak. Ezek között foglal helyet – bár önmagában is „nyugati csoportként” tarják nyilván – a Biete Giyorgis („Szent György Háza”), ami ikonikus kereszt alaprajzával köti le a fényképkomponálásba kezdő utazókat és köto össze a Keleti és az Észeki templomcsoportot (valamint – eredeti funkciója szerint – a földet és a mennyet).
A templom őrizője – Bodó Gábor fényképe
Az egykori építtető, Gebre Mesqel Lalibela király már régen a mennyei Jeruzsálembe távozott, és dinasztiáját is elsodorta az új, magát a bibliai Salamon királyra visszavezető uralkodóház (aminek utolsó császárát, Hailé Szelassziét alig fél évszáda söpörte el a forradalom). S bár így egykori királyi székhelye jórészt az enyészeté lett, de a csodaszámba számító templomok félhomályos sziklacsodái ma is hirdetik a hívek számára az Szentháromság hatalmát, és az utazók számára is megmutatják a több mint másfélezer éves keresztény etióp kultúra és a hit hatalmas, világörökséget alkotó erejét.
Fasilidas császár és utódai kétszáz éven át bővítették az egyedülálló palotanegyedet Gondar városában, Etiópia magas hegyei között
Axum romjai az ősi etióp királyság fővárosának dicsőségét hirdetik. A megmaradt emlékek, amelyek a világörökség részei, az 1. és 13. század között épültek.
Az etiópiai Tana-tó a Nílus egyik fdorrása. Szigetein sok évszázados, gyönyörűen kifestett ortodox keresztény monostorok találhatók – köztük sok olyan, ahová nők talán sohasem léptek be