Király Attila
grafikus, multimédia

Miho Múzeum

A Miho Múzeum Shiga prefektúra déli részének erdeibe rejtett ékszeres doboz. A Kiotó közelében felépített kiállítótér Mihoko Koyama asszony magángyűjteményének ad otthont – több mint kétezer felbecsülhetetlen értékű műtárgynak az ókori világ minden szegletéből.

Miho Múzeum – a posztókészítő lányának álma

Mihoko Koyama Japán egyik leggazdagabb asszonya, a 130 éves múltra visszatekintő Toboyo textilvállalat örököse. Mihoko a tea és a teaceremónia iránti szenvedélyét is szüleitől örökölte, az 1950-es évektől kezdve gyűjtötte a különböző teakellékeket. A kecses tárgyak, a tea természetessége, a rituálé spirituális élménye hamar magával ragadták a fiatal hölgyet. 1970-ben saját vallást alapított, aminek a műtárgyak is szerves részét képezték. A shinji shumeikai mozgalom követői szerint az élet a szépség keresésében teljesedik ki, a természeten, a természetközeli gazdálkodáson, és a műtárgyakon keresztül.

Szintén shumei nézet, miszerint a világ eldugott szegleteiben emelt épületek a Föld egyensúlyát is segítenek visszaállítani, így nem meglepő, hogy Mihoko asszony egy saját múzeumot is álmodott gyűjteményének. Az álom valóra váltására a kínai-amerikai építészzsenit, Ieoh Ming Peit kérte fel, akinek munkái között említhető a Mesa laboratórium, a Kennedy könyvtár, vagy épp a Louvre üvegpiramisa.

Pei javasolta neki, hogy a kiállítótérben ne csak teakellékek, hanem más műkincsek is kapjanak helyet, melyekből Mihoko az 1990-es évek során alaposan be is vásárolt. A gyűjteményben kb. 1200 akhaimenida tárgy található, de az ókori Kelet számos más értékes emléke is felbukkan. Ezek a tárgyak 1991 és 1997 között kerültek a Shumeikai Kulturális Alapítvány birtokába. Szinte kivétel nélkül árveréseken vásárolt, rendkívül kétes eredetű műkincsekről van szó, ami némi keserűséget csepegtet az egyébként gyönyörű épület padlójára.

Miho Múzeum – egy építész látomása

A tervező Peit a Shigaraki-hegyek derengő sziluettje ihlette meg, mikor a múzeumnak csaknem 80%-át a földfelszín alá süllyesztve újabb lankát olvasztott a tájba. A felépítmény tervezésekor könnyű acél-üveg anyagokat használt fel, sokat tanulva a régió (főleg Kiotó) hagyományos templomépítészetéből. Mivel a pénz ez esetben nem volt akadály, a hegybe mélyített szerkezet belsejét Franciaországból hozatott bézs mészkővel borította, melyet a Louvre projekt idején szeretett meg. Az épület konstrukciója mellett a berendezés és díszítés egy része is a mester ötleteit tükrözi. A bejárati hall hatalmas fapadját például ő tervezte, alapanyaga egy 350 éves szilfa volt. Az épület egyik legérdekesebb eleme az oda vezető út. A nehezen kialakítható és nehezen használható hegyi utak Pei a föld alatt vezető alagúttal közötte a múzeumot a Kiotó felé vezető utakhoz. A teljes projekt költsége a becslések szerint 350 millió amerikai dollár lehetett.

A múzeumot évente legalább 120 ezer látogató keresi fel, csodálnivaló pedig akad bőven: egy helyen a természet, az antik kultúra és a modern építészet legszebb példái. Különleges Japán körutainkon egy egész napot hagyunk a múzeum élményeinek befogadására.

Bejegyzés megosztása:

Kapcsolódó

Azt hiszem minden európai megáll egy pillanatra egy tányér japán étel láttán. Shungiku, Nattó, Katsuobushi, Nori és társaik a Foodways konyháján az Agrával

A hagyományos japán konyhaművészet csúcsa a kaiseki, ízek, tálalás és helyszín gondos kompozíciója. Agra Foodways - Társ az ismeretlenhez