A Szentföld öröksége Galileától Jeruzsálemig

12 nap három virágzó kultúra vonzásában

12 nap / min. 20 fő
Ezeregyéjszaka 5 éjszaka Jeruzsálem óvárosában Katalógus út Classic

A jelenlegi helyzet okozta bizonytalanságok miatt az utat
2021. novemberére
szervezzük át. A pontos időpont és az ár frissítése előkészület alatt áll. Addig is örömmel vesszük érdeklődésedet, és szívesen tájékoztatunk a részletekről, ha a jobb oldalon lévő "Érdekel" gomb megnyomásával és elérhetőséged megadásával lehetőséget adsz nekünk erre.

Az alkonyati napsütés utolsó sugarainál, jeruzsálemi szálláshelyünk elegáns teraszán ülve tisztán hallhatjuk a Templom-hegyről a müezzin imára hívó énekét… Alattunk, a Via Dolorosa kövein még kései keresztutat járó zarándokok csoportja várakozik: utat engednek a Siratófalhoz siető kalapos-kaftános férfiaknak. (Nekik is éppúgy kötött az ima ideje, ahogy a muszlimoknak: sietniük kell. A keresztényeknek pedig a stációk bő fele még hátra van – és egy kicsit jólesik bámészkodni is a forgatagban). Itt, e mindhárom egyistenhívő vallás számára kiemelten szent városban újra és újra eltűnődöm:  újra és újra, mindig milyen erős, vitális élményt jelent nekem a Szentföld. Eleven, sokszínű, felemelő, megrázó – belekortyolok a poharamba – sűrű, kicsit fanyar, mégis megnyugtató és kellemes. Mint az élet…

1. nap: Budapest – Haifa

Érkezés Tel Avivba a délutáni órákban. Transzfer a Kármel hegy tövébe, Haifába. Szállás: Haifa.

2. nap: Caesarea Maritima – Kármel – Haifa

Reggeli után először Caesarea Maritima, a káprázatos hajdani metropolisz felé vesszük az irányt: Palesztina egykori székvárosa, Nagy Heródes világszínvonalú kikötője, a keresztes lovagok fallal övezett városa. Ezután egy különleges vallás (és nép), a drúzok világába teszünk kitérőt. A napot a kármel-hegyi Muhraqa kolostorával, Illés próféta áldozatának helyszínével, végül Haifa látnivalóival zárjuk. Szállás: Haifa.

3. nap: Akkó – Sepphoris – Názáret

Reggel átutazunk a nyüzsgő, mediterrán, színes és ízes Akkóba. Ez a város maradt a legtovább a keresztesek kezén a Szentföldön. Al Jazzar pasa kecses mecsetjével kezdjük ismerkedésünket, majd a keresztes lovagok földalatti városa, a templomosok alagútja, karavánszerájok zárják látogatásunkat. Alsó-Galilea lankáin keresztül Sepphorisba utazunk, ahol a palesztinai mozaikművészet legkiemelkedőbb alkotásaival találkozunk. Kora estére Galilea szívébe, Názáretbe érkezünk, ahol megtekintjük az angyali üdvözletnek, Jézus fogantatásának két helyszínét. Szállás: Názáret.

4. nap: Tábor hegy – Bét Seán – Tiberias

Kora reggel a Tábor-hegy, Jézus színeváltozásának helyszíne nyitja meg programunkat. Ezután Bét Seán óriási rommezejére látogatunk. Az ókori egyiptomi helyőrséget rejtő tell őrizetében egy döbbenetes méretű és szépségű hellenisztikus nagyváros tárul fel előttünk. Ezután a Genezáreti-tó partjára érve Hammat Tiberias nemzeti parkját keressük fel. Lazításképpen este hajókázunk egyet a Genázáreti tavon. Szállás: Názáret.

5. nap: Tabgha – Kafarnaum – Banias

Igen tartalmas napi programunk Jézus galileai működésének helyszínei mentén zajlik. A Nyolc boldogság hegye, majd a tóparti Tabgha, amely a csodás kenyérszaporításra emlékeztet. Kafarnaum lélegzetelállító rommezeje következik: a monumentális ókori zsinagóga, és Péter háza, az egyik legelső keresztény templom. Ezután a misztikus Hermon-hegy tövébe, egész északra buszozunk, ahol Baniasban Kr.u. első századi emlékek között találjuk magunkat: Pán szentélye, Agrippa palotája, majd egy természeti csoda, a Hermon-patak vízesése. Szállás: Názáret.

6. nap: Palesztinai monostorok – Jerikó

Reggel délnek indulunk Jerikó, a világ egyik legrégebben lakott települése felé. Először a Jordán partján állunk meg Jézus megkeresztelkedésére emlékezni, majd a palesztinai szerzetesség ősi központjait látogatjuk meg. Drótkötélpálya emel minket a Megkísértés hegyének sziklaoldalában s függő monostorhoz, ahonnan a közel 1600 éves múltra visszatekintő Szent György monostort rejtő vádiba szállunk alá. Szállás: Jerikó.

7. nap: Maszada – Qumrán

A napot a zsidó hősiesség egyik szimbólumának, Maszada lélegzetelállító, hatalmas erődjének megtekintésével kezdjük, majd Qumrán romjait, a Holt-tengeri tekercseket író közösség központi épületét keressük fel. Levezetésképpen fürdünk-lebegünk a Holt-tengerben. Szállás: Jeruzsálem.

8. nap: Hebron – Betlehem

Hebronban kezdjük a napot, ahol szinte megállt az idő: Ábrahám mecset és zsinagóga (a pátriárkák sírjainak évezredes emlékhelye); majd Nagy Heródes temetkező erődjének dombjára hágunk föl. Napunkat Bethlehemben zárjuk: a Születés temploma, egy csodálatos ókori bazilika vezet át bennünket az elkövetkező napok programjához. Szállás: Jeruzsálem.

9. nap: Jeruzsálem

Jeruzsálem. Három rendkívüli nap következik a három monoteista vallás legfontosabb szent városában. Reggeli úti célunk az iszlám harmadik legszentebb helye: a Templom hegy és környéke. Ezután a Zsidónegyeden vágunk keresztül: Siratófal, Hiszkíja Kr.e. 8. századi fala, majd Sion hegye, az Utolsó Vacsora terme, és Mária elszenderülésének temploma. A nap megkoronázásaként sajátos hangulatú délutáni liturgia az örmény negyedben. Szállás: Jeruzsálem.

10. nap: Jeruzsálem

Főként Jézus passiójára emlékeztető zarándokhelyek következnek: az Olajfák hegye, a Miatyánk temploma, a Getszemáné kert, Szűz Mária sírja, és a Szent Anna templom. Végighaladunk a Via Dolorosán, Jézus hagyomány szerinti keresztútján, Krisztus börtöne, Ecce Homo, Etióp kolostor, majd a föld köldöke, minden templom legtitokzatosabbika: a Szent Sír bazilika. Szállás: Jeruzsálem.

11. nap: Jeruzsálem

A Kidron völgy hellenisztikus sírjainak kietlen világa után, a Gallicantu-templom és a Szent Lépcsőt tartalmazó környező rommező köti le figyelmünket. Majd az Izrael Múzeum fantasztikus gyűjteményeibe megyünk, rendszerezni az út során látottakat. Az Óvárosba való visszatértünk után még a szír kereszténység egyik spirituális központját, a Szent Márk monostort tekintjük meg. Szállás: Jeruzsálem.

12. nap: hazautazás

A délutáni órákban közvetlen járattal hazaindulunk és még aznap este érkezünk Budapestre.

Galéria

Kapcsolódó blogbejegyzések

A félmillió keresztény palesztin számára a Húsvét előtti szombat legfontosabb eseménye a Szent Tűz üdvözlése – ortodox hagyomány a Szentföldön.

Jeruzsálem, ahogy csak Xeravits Géza teológus professzor tudta bemutatni. Fejezet az Szent városok, szent körzetek Nyugat-Tibettől Etiópiáig című könyvből, az Agra kiadásában